احکام نماز جماعت
همانا نـماز خواندن وسیله نزدیکی مؤمن به خداست
هروقت دیدی تنها شدی بدون خدا همه رو بیرون کرده تا خودت باشی و خودش ...
درباره ما

امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: در قیامت هیچ عملی برتر و گرامی تر از صلوات بر محمد و آل او نیست.
نویسندگان
لینک های ویژه
پیوندهای روزانه
طراح قالب
ثامن تم
دیگر امکانات

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 18
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

احکام نماز جماعت

 

مسأله ۱۳۹۹

مستحب است نمازهای واجب خصوصا نمازهای یومیه را به جماعت بخوانند و در نماز صبح و مغرب و عشا ، خصوصا برای همسایه مسجد وکسی که صدای اذان مسجد را می شنود بیشتر سفارش شده است .

مسأله ۱۴۰۰

در روایتی وارد شده است که اگر یک نفر به امام جماعت اقتدا کند ، هر رکعت از نماز آنان ثواب صد و پنجاه نماز دارد و اگر دو نفر اقتدا کنند هر رکعتی ثواب ششصد نماز دارد و هر چه بیشتر شوند ، ثواب نمازشان بیشتر می شود تا بده نفر برسند و عده آنان که از ده گذشت ، اگر تمام آسمانها کاغذ و دریاها مرکب و درختها قلم و جن و انس و ملائکه نویسنده شوند ، نمی توانند ثواب یک رکعت آن را بنویسند .

مسأله ۱۴۰۱

حاضر نشدن به نماز جماعت از روی بیاعتنائی جایز نیست وسزاوار نیست که انسان بدون عذر نماز جماعت را ترک کند .

مسأله ۱۴۰۲

مستحب است انسان صبر کند که نماز را به جماعت بخواند و نماز جماعت از نماز اول وقت که فرادی یعنی تنها خوانده شود بهتر است . و نیز نماز جماعتی را که مختصر بخوانند از نماز فرادی که آن را طول بدهند بهتر می باشد .

مسأله ۱۴۰۳

وقتی که جماعت برپا می شود ، مستحب است کسی که نمازش را فرادی خوانده دوباره با جماعت بخواند . واگر بعد بفهمد که نماز اولش باطل بوده ، نماز دوم او کافی است .

مسأله ۱۴۰۴

اگر امام یا مأموم بخواهد نمازی را که به جماعت خوانده دوباره با جماعت بخواند در صورتیکه جماعت دوم و اشخاص آن غیر از اول باشد اشکال ندارد .

مسأله ۱۴۰۵

کسی که در نماز وسواس دارد و فقط در صورتیکه نماز را با جماعت بخواند از وسواس راحت می شود ، باید نماز را با جماعت بخواند .

مسأله ۱۴۰۶

اگر پدر یا مادر به فرزند خود امر کند که نماز را به جماعت بخواند ، چون اطاعت پدر و مادر واجب است بنابر احتیاط واجب باید نماز را به جماعت بخواند وقصد استحباب نماید .

مسأله ۱۴۰۷

احتیاط واجب آن است که نماز عید فطر و قربان را در زمان غیبت امام علیه السلام بقصد رجاء با جماعت بخوانند ونمازهای مستحبی را هم نمی شود به جماعت خواند ، مگر نماز استسقاء که برای آمدن باران می خوانند .

مسأله ۱۴۰۸

موقعی که امام جماعت نماز یومیه می خواند ، هر کدام از نمازهای یومیه را میشود باو اقتدا کرد ولی اگر نماز یومیه‌اش را احتیاطا دوباره میخواند فقط در صورتی که مأموم احتیاطش با امام یکی باشد میتواند باو اقتدا کند .

مسأله ۱۴۰۹

اگر امام جماعت قضای نماز یومیه خود را میخواند میشود به او اقتدا کرد ، ولی اگر نمازش را احتیاطا قضا میکند ، یا قضای نماز کس دیگر را میخواند ، اگر چه برای آن پول نگرفته باشد ، اقتدای باو اشکال دارد مگر انسان بداند که از آن کس که برای او قضا میخواند نماز فوت شده که در این صورت اقتدای باو اشکال ندارد .

مسأله ۱۴۱۰

اگر انسان نداند نمازی را که امام میخواند نماز واجب یومیه است یا نماز مستحب ، نمیتواند به او اقتدا کند .

مسأله ۱۴۱۱

اگر امام در محراب باشد و کسی پشت سر او اقتدا نکرده باشد کسانی که دو طرف محراب ایستاده‌اند و به واسطه دیوار محراب امام را نمیبینند نمیتوانند اقتدا کنند ، بلکه اگر کسی هم پشت سر امام اقتدا کرده باشد ، اقتدا کردن کسانی که دو طرف او ایستاده‌اند وبه واسطه دیوار محراب امام را نمیبینند اشکال دارد .

مسأله ۱۴۱۲

اگر به واسطه درازی صف اول ، کسانی که دو طرف صف ایستاده‌اند امام را نبینند میتوانند اقتدا کنند . ونیز اگر به واسطه درازی یکی از صفهای دیگر کسانی که دو طرف آن ایستاده‌اند ، صف جلوی خود را نبینند میتوانند اقتدا نمایند .

مسأله ۱۴۱۳

اگر صفهای جماعت تا درب مسجد برسد ، کسی که مقابل درب پشت صف ایستاده نمازش صحیح است و نیز نماز کسانی که پشت سر او اقتدا میکنند صحیح میباشد ، ولی نماز کسانی که دو طرف او ایستاده‌اند و صف جلو را نمیبینند اشکال دارد .

مسأله ۱۴۱۴

کسی که پشت ستون ایستاده ، اگر از طرف راست یا چپ به واسطه مأموم دیگر بامام متصل نباشد ، نمیتواند اقتدا کند بلکه اگر از دو طرف هم متصل باشد ولی از جلو اتصال نداشته باشد و هیچ کدام از آنها بعض مأمومین صف قبل ولو یک نفر را نبیند جماعتش اشکال دارد .

مسأله ۱۴۱۵

جای ایستادن امام باید از جای مأموم بلند تر نباشد ولی اگر مکان امام مقدار خیلی کمی بلند تر باشد اشکال ندارد ، ونیز اگر زمین سراشیب باشد و امام در طرفی که بلند تر است بایستد در صورتیکه سراشیبی آن زیاد نباشد وطوری باشد که به آن ، زمین مسطح بگویند مانعی ندارد .

مسأله ۱۴۱۶

اگر جای مأموم بلند تر از جای امام باشد در صورتیکه بلندی به مقدار متعارف زمان قدیم باشد مثل آن که امام در صحن مسجد و مأموم در پشت بام بایستد اشکال ندارد ولیاگر مثل ساختمانهای چند طبقه این زمان باشد ، جماعت اشکال دارد .

مسأله ۱۴۱۷

اگر بین کسانی که در یک صف ایستاده‌اند بچه ممیز یعنی بچه‌ای که خوب و بد را میفهمد فاصله شود ، چنانچه ندانند نماز او باطل است میتوانند اقتدا کنند.

مسأله ۱۴۱۸

بعد از تکبیر امام اگر صف جلو آماده نماز و تکبیر گفتن آنان نزدیک باشد کسی که در صف بعد ایستاده ، میتواند تکبیر بگوید ولی احتیاط مستحب آنست که صبر کند تا تکبیر صف جلو تمام شود .

مسأله ۱۴۱۹

اگر بداند نماز یک صف از صفهای جلو باطل است ، در صفهای بعد نمیتواند اقتدا کند ، ولی اگر نداند نماز آنان صحیح است یا نه ، میتواند اقتدا نماید .

مسأله ۱۴۲۰

هر گاه بداند نماز امام باطل است مثلا بداند امام وضو ندارد ، اگر چه خود امام ملتفت نباشد ، نمیتواند باو اقتدا کند .

مسأله ۱۴۲۱

اگر مأموم بعد از نماز بفهمد که امام عادل نبوده یا کافر بوده ، یا به جهتی نمازش باطل بوده ، مثلا بیوضو نماز خوانده ، نمازش صحیح است .

مسأله ۱۴۲۲

اگر در بین نماز شک کند که اقتدا کرده یا نه ، چنانچه در حالی باشد که وظیفه مأموم است مثلا به حمد و سوره امام گوش میدهد میتواند نماز را به جماعت تمام کند و اگر مشغول کاری باشد که هم وظیفه امام و هم وظیفه مأموم است مثلا در رکوع یا سجده باشد ، باید نماز را به نیت فرادی تمام نماید .

مسأله ۱۴۲۳

انسان در بین نماز جماعت میتواند نیت فرادی کند .

مسأله ۱۴۲۴

اگر مأموم به واسطه عذری بعد از حمد و سوره امام نیت فرادی کند لازم نیست حمد وسوره را بخواند ، ولی اگر پیش از تمام شدن حمد و سوره نیت فرادی نماید ، باید مقداری را که امام نخوانده بخواند .

مسأله ۱۴۲۵

اگر در بین نماز جماعت نیت فرادی نماید ، بنابر احتیاط واجب نباید دوباره نیت جماعت کند . هم چنین اگر مردد شود که نیت فرادی کند یا نه وبعد تصمیم بگیرد نماز را با جماعت تمام کند ، نمازش خالی از اشکال نیست .

مسأله ۱۴۲۶

اگر شک کند که نیت فرادی کرده یا نه ، باید بنا بگذارد که نیت فرادی نکرده است .

مسأله ۱۴۲۷

اگر موقعی که امام در رکوع است اقتدا کند و برکوع امام برسد ، اگر چه ذکر امام تمام شده باشد ، نمازش بطور جماعت صحیح است و یک رکعت حساب میشود . اما اگر به مقدار رکوع خم شود و برکوع امام نرسد نمازش بطور فرادی صحیح میباشد و باید آن را تمام نماید .

مسأله ۱۴۲۸

اگر موقعی که امام در رکوع است اقتدا کند و به مقدار رکوع خم شود وشک کند که به رکوع امام رسیده یا نه ، نمازش صحیح است وفرادی میشود .

مسأله ۱۴۲۹

اگر موقعی که امام در رکوع است اقتدا کند و پیش از آن که به‌اندازه رکوع خم شود ، امام سر از رکوع بردارد ، میتواند نیت فرادی کند یا صبر کند تا امام برای رکعت بعد برخیزد و آن را رکعت اول نماز خود حساب کند . ولی اگر برخاستن امام بقدری طول بکشد که نگویند این شخص نماز جماعت میخواند ، باید نیت فرادی نماید .

مسأله ۱۴۳۰

اگر اول نماز یا بین حمد و سوره اقتدا کند و پیش از آن که به رکوع رود ، امام سر از رکوع بردارد نماز او بطور جماعت صحیح است و باید رکوع کند و خود را به امام برساند .

مسأله ۱۴۳۱

اگر موقعی برسد که امام مشغول خواندن تشهد آخر نماز است چنانچه بخواهد به ثواب جماعت برسد ، باید بعد از نیت و گفتن تکبیره الاحرام بنشیند و تشهد را با امام بخواند ولی سلام را نگوید و صبر کند تا امام سلام نماز را بدهد ، بعد بایستد و بدون آن که دوباره نیت کند و تکبیر بگوید ، حمد و سوره را بخواند و آنرا رکعت اول نماز خود حساب کند .

مسأله ۱۴۳۲

مأموم نباید جلوتر از امام بایستد وبنابر احتیاط واجب قدری عقب‌تر از امام بایستد و چنانچه قد او بلند تر از امام باشد که در رکوع و سجودش جلوتر از امام باشد اشکال ندارد .

مسأله ۱۴۳۳

در نماز جماعت باید بین مأموم و امام پرده و مانند آن که پشت آن دیده نمیشود فاصله نباشد و همچنین است بین انسان و مأموم دیگری که انسان به واسطه او به امام متصل شده است ، ولی اگر امام مرد و مأموم زن باشد چنانچه بین آن زن و امام یا بین آن زن و مأموم دیگری که مرد است و زن به واسطه او به امام متصل شده است پرده و مانند آن باشد اشکال ندارد .

مسأله ۱۴۳۴

اگر بعد از شروع به نماز بین مأموم و امام ، یا بین مأموم و کسی که مأموم به واسطه او متصل به امام است ، پرده یا چیز دیگری که پشت آنرا نمیتوان دید فاصله شود ، نمازش فرادی میشود و صحیح است .

 

مسأله ۱۴۳۵

اگر بین جای سجده مأموم و جای ایستادن امام بقدر گشادی بین دو قدم فاصله باشد اشکال ندارد ، ونیز اگر بین انسان و مأمومی که جلوی او ایستاده و بوسیله او به امام متصل است به همین مقدار فاصله باشد نمازش اشکال ندارد ، و احتیاط مستحب آن است که جای سجده ماموم با جای کسی که جلوی او ایستاده ، هیچ فاصله نداشته باشد .

مسأله ۱۴۳۶

اگر مأموم به واسطه کسی که طرف راست یا چپ او اقتدا کرده به امام متصل باشد و از جلو به امام متصل نباشد ، چنانچه باندازه گشادی بین دو قدم هم فاصله داشته باشند نمازش صحیح است .

مسأله ۱۴۳۷

اگر در نماز ، بین مأموم و امام یا بین مأموم و کسی که مأموم به واسطه او به امام متصل است بیشتر از یک قدم بزرگ فاصله پیدا شود نمازش فرادی میشود و صحیح است .

مسأله ۱۴۳۸

اگر نماز همه کسانی که در صف جلو هستند تمام شود یا همه نیت فرادی نمایند ، اگر فاصله باندازه یک قدم بزرگ نباشد نماز صف بعد بطور جماعت صحیح و اگر بیشتر از این مقدار باشد فرادی میشود و صحیح است .

مسأله ۱۴۳۹

اگر در رکعت دوم اقتدا کند ، قنوت و تشهد را با امام میخواند و احتیاط آن است که موقع خواندن تشهد انگشتان دست و سینه پا را به زمین بگذارد و زانوها را بلند کند ، و باید بعد از تشهد با امام برخیزد و حمد و سوره را بخواند ، واگر برای سوره وقت ندارد ، حمد را تمام کند و در رکوع یا سجده خود را به امام برساند ، یا نیت فرادی کند و نمازش صحیح است ، ولی اگر در سجده به امام برسد ، بهتر است که احتیاطا نماز را دوباره بخواند .

مسأله ۱۴۴۰

اگر موقعی که امام در رکعت دوم نماز چهار رکعتی است اقتدا کند ، باید در رکعت دوم نمازش که رکعت سوم امام است بعد از دو سجده بنشیند و تشهد را به مقدار واجب بخواند وبرخیزد ، و چنانچه برای گفتن سه مرتبه تسبیحات وقت ندارد ، یک مرتبه بگوید و در رکوع یا سجده خود را به امام برساند .

مسأله ۱۴۴۱

اگر امام در رکعت سوم یا چهارم باشد و مأموم بداند که اگر اقتدا کند و حمد را بخواند به رکوع امام نمیرسد ، بنابر احتیاط واجب باید صبر کند تا امام به رکوع رود ، بعد اقتدا نماید .

مسأله ۱۴۴۲

اگر در رکعت سوم یا چهارم امام اقتدا کند ، باید حمد و سوره را بخواند و اگر برای سوره وقت ندارد ، باید حمد را تمام کند ودر رکوع یا سجده خود را به امام برساند ، ولی اگر در سجده به امام برسد ، بهتر است که احتیاطا نماز را دوباره بخواند .

مسأله ۱۴۴۳

کسی که میداند اگر سوره را بخواند در رکوع به امام نمیرسد ، باید سوره را نخواند ولی اگر خواند نمازش صحیح است .

مسأله ۱۴۴۴

کسی که اطمینان دارد که اگر سوره را شروع کند یا تمام نماید به رکوع امام میرسد ، احتیاط واجب آن است که سوره را شروع کند یا اگر شروع کرده تمام نماید .

مسأله ۱۴۴۵

کسی که یقین دارد ، اگر سوره را بخواند به رکوع امام میرسد ، چنانچه سوره را بخواند و به رکوع نرسد نمازش صحیح است .

مسأله ۱۴۴۶

اگر امام ایستاده باشد و مأموم نداند که در کدام رکعت است میتواند اقتدا کند ، ولی باید حمد و سوره را به قصد قربت بخواند و اگر چه بعد بفهمد که امام در رکعت اول یا دوم بوده ، نمازش صحیح است .

مسأله ۱۴۴۷

اگر به خیال این که امام در رکعت اول یا دوم است حمد و سوره نخواند و بعد از رکوع بفهمد که در رکعت سوم یا چهارم بوده نمازش صحیح است . ولی اگر پیش از رکوع بفهمد ، باید حمد و سوره را بخواند و اگر وقت ندارد ، فقط حمد را بخواند و در رکوع یا سجده خود را به امام برساند .

مسأله ۱۴۴۸

اگر به خیال این که امام در رکعت سوم یا چهارم است حمد و سوره بخواند و پیش از رکوع یا بعد از آن بفهمد که در رکعت اول یا دوم بوده ، نمازش صحیح است .

مسأله ۱۴۴۹

اگر موقعی که مشغول نماز مستحبی است جماعت برپا شود ، چنانچه اطمینان ندارد که اگر نماز را تمام کند به جماعت برسد ، مستحب است نماز را رها کند و مشغول نماز جماعت شود . بلکه اگر اطمینان نداشته باشد که به رکعت اول برسد مستحب است به همین دستور رفتار نماید .

مسأله ۱۴۵۰

اگر موقعی که مشغول نماز سه رکعتی یا چهار رکعتی است جماعت برپا شود ، چنانچه به رکوع رکعت سوم نرفته و اطمینان ندارد که اگر نماز را تمام کند به جماعت برسد . مستحب است به نیت نماز مستحبی نماز را دو رکعتی تمام کند و خود را به جماعت برساند .

مسأله ۱۴۵۱

اگر نماز امام تمام شود و مأموم مشغول تشهد یا سلام اول باشد ، لازم نیست نیت فرادی کند .

مسأله ۱۴۵۲

کسی که یک رکعت از امام عقب مانده وقتی امام تشهد رکعت آخر را میخواند ، میتواند برخیزد و نماز را تمام کند و یا انگشتان دست و سینه پا را به زمین بگذارد و زانوها را بلند نگهدارد و صبر کند تا امام سلام نماز را بگوید وبعد برخیزد .

شرایط امام جماعت

مسأله ۱۴۵۳

امام جماعت باید بالغ و عاقل و شیعه دوازده امامی و عادل و حلال زاده باشد و نماز را بطور صحیح بخواند و نیز امام جماعت بنابر احتیاط واجب باید مرد باشد و اقتداء کردن به بچه ممیز حتی اقتداء کننده نیز بچه ممیز باشد اشکال دارد .

مسأله ۱۴۵۴

امامی را که عادل میدانسته ، اگر شک کند به عدالت خود باقی است یا نه ، میتواند به او اقتدا نماید .

مسأله ۱۴۵۵

کسی که ایستاده نماز میخواند ، نمیتواند به کسی که نشسته یا خوابیده نماز میخواند اقتدا کند . و کسی که نشسته نماز میخواند نمیتواند به کسی که خوابیده نماز میخواند اقتدا نماید .

مسأله ۱۴۵۶

کسی که نشسته نماز میخواند ، میتواند میتواند به کسی که نشسته نماز میخواند اقتدا کند ولی بنا بر احتیاط واجب کسی که خوابیده است نباید به کسی که نشسته و یا خوابیده نماز میخواند اقتدا نماید .

مسأله ۱۴۵۷

اگر امام جماعت به واسطه عذری با تیمم یا با وضوی جبیره‌ای نماز بخواند ، میشود به او اقتدا کرد ولی اگر به واسطه عذری با لباس نجس نماز میخواند بنا بر احتیاط واجب نباید به او اقتدا کرد .

مسأله ۱۴۵۸

اگر امام مرضیدارد که نمیتواند از بیرون آوردن بول و غائط خودداری کند بنابر احتیاط واجب ، نمیشود به او اقتدا کرد و نیز زنی که مستحاضه نیست نمیتواند به زن مستحاضه اقتدا نماید .

مسأله ۱۴۵۹

بنابر احتیاط واجب کسی که مرض خوره یا پیسی دارد ، نباید امام جماعت شود .

احکام نماز جماعت

مسأله ۱۴۶۰

موقعی که مأموم نیت میکند ، باید امام را معین نماید . ولی دانستن اسم او لازم نیست ، مثلا اگر نیت کند اقتدا میکنم به‌امام حاضر نمازش صحیح است .

مسأله ۱۴۶۱

مأموم باید غیر از حمد وسوره همه چیز نماز را خودش بخواند ، ولی اگر رکعت اول یا دوم او رکعت سوم یا چهارم امام باشد ، باید حمد و سوره را بخواند .

مسأله ۱۴۶۲

اگر مأموم در رکعت اول و دوم نماز صبح و مغرب و عشا صدای حمد و سوره امام را بشنود ، اگر چه کلمات را تشخیص ندهد ، باید حمد و سوره را نخواند واگر صدای امام را نشنود ، مستحب است حمد وسوره بخواند ولی باید آهسته بخواند و چنانچه سهوا بلند بخواند اشکال ندارد .

مسأله ۱۴۶۳

اگر مأموم بعضی از کلمات حمد و سوره امام را بشنود ، احتیاط واجب آن است که حمد و سوره را نخواند .

مسأله ۱۴۶۴

اگر مأموم سهوا حمد وسوره بخواند ، یا خیال کند صدائی را که میشنود صدای امام نیست و حمد و سوره بخواند وبعد بفهمد صدای امام بوده ، نمازش صحیح است.

مسأله ۱۴۶۵

اگر شک کند که صدای امام را میشنود یا نه ، یا صدائی بشنود و نداند صدای امام است یا صدای کس دیگر ، میتواند حمد و سوره بخواند .

مسأله ۱۴۶۶

مأموم باید در رکعت اول و دوم نماز ظهر و عصر حمد و سوره نخواند و مستحب است به جای آن ذکر بگوید .

مسأله ۱۴۶۷

مأموم نباید تکبیره الاحرام را پیش از امام بگوید بلکه احتیاط واجب آن است که تا تکبیر امام تمام نشده تکبیر نگوید .

مسأله ۱۴۶۸

اگر مأموم پیش از امام عمدا هم سلام دهد نمازش صحیح است .

مسأله ۱۴۶۹

اگر مأموم غیر از تکبیره الاحرام و سلام چیزهای دیگر نماز را پیش از امام بگوید اشکال ندارد . ولی اگر آنها را بشنود ، یا بداند امام چه وقت میگوید ، احتیاط مستحب آن است که پیش از امام نگوید .

مسأله ۱۴۷۰

مأموم باید غیر از آنچه در نماز خوانده میشود ، کارهای دیگر آن ، مانند رکوع و سجود را با امام یا کمی بعد از امام بجا آورد . و اگر عمدا پیش از امام یا مدتی بعد از امام انجام دهد ، معصیت کرده ولی نمازش صحیح است اما اگر در حال قرائت امام به رکوع رود نمازش باطل میشود و نیز اگر دو رکن پشت سرهم از امام جلو یا عقب بیفتد بنا بر احتیاط واجب باید نماز را تمام کند ودوباره بخواند اگر چه بعید نیست نمازش صحیح باشد و فرادی شود .

مسأله ۱۴۷۱

اگر سهوا پیش از امام سر از رکوع بردارد ، چنانچه امام در رکوع باشد ، باید به رکوع برگردد و با امام سر بردارد و در این صورت زیاد شدن رکوع که رکن است نماز را باطل نمیکند ولی اگر به رکوع برگردد و پیش از آن که به رکوع برسد ، امام سر بردارد نمازش باطل است .

مسأله ۱۴۷۲

اگر اشتباها سر بردارد وببیند امام در سجده است باید به سجده برگردد و چنانچه در هر دو سجده این اتفاق بیفتد برای زیاد شدن دو سجده که رکن است نماز باطل نمیشود .

مسأله ۱۴۷۳

کسی که اشتباها پیش از امام سر از سجده برداشته هر گاه به سجده برگردد ، و هنوز به سجده نرسیده امام سر بردارد ، نمازش صحیح است ولی اگر در هر دو سجده این اتفاق بیفتد ، نماز باطل است .

مسأله ۱۴۷۴

اگر اشتباها سر از رکوع یا سجده بردارد و سهوا یا به خیال این که به امام نمیرسد ، به رکوع یا سجده نرود ، نمازش صحیح است .

مسأله ۱۴۷۵

اگر سر از سجده بردارد وببیند امام در سجده است چنانچه به خیال این که سجده اول امام است ، به قصد این که با امام سجده کند به سجده رود و بفهمد سجده دوم امام بوده ، باید بنابر احتیاط نماز را تمام کند و از سر بخواند . و اگر به خیال این که سجده دوم امام است به سجده رود و بفهمد سجده اول امام بوده ، احتیاط آن است که نماز را فرادی تمام نماید اگر چه میتواند متابعت امام را بکند و به سجده رود و نماز را تمام کند .

مسأله ۱۴۷۶

اگر سهوا پیش از امام به رکوع رود و طوری باشد که اگر سر بردارد به مقداری از قرائت امام میرسد ، چنانچه سر بردارد و با امام به رکوع رود نمازش صحیح است .

مسأله ۱۴۷۷

اگر سهوا پیش از امام به رکوع رود و طوری باشد که اگر برگردد به چیزی از قرائت امام نمیرسد ، احتیاط واجب آن است که سر بردارد و با امام نماز را تمام کند و نمازش صحیح است و اگر سر بر ندارد تا امام برسد نمازش صحیح است.

مسأله ۱۴۷۸

اگر پیش از امام به سجده رود ، احتیاط واجب آن است که سر بردارد و با امام به سجده رود و اگر بر نداشت نمازش صحیح است .

مسأله ۱۴۷۹

اگر امام در رکعتی که قنوت ندارد اشتباها قنوت بخواند ، یا در رکعتی که تشهد ندارد اشتباها مشغول خواندن تشهد شود مأموم نباید قنوت و تشهد را بخواند ولی نمیتواند پیش از امام به رکوع رود ، یا پیش از ایستادن امام بایستد بلکه باید صبر کند تا قنوت و تشهد امام تمام شود و بقیه نماز را با او بخواند . چیزهائی که در نماز جماعت مستحب است

مسأله ۱۴۸۰

اگر مأموم یک مرد باشد ، مستحب است طرف راست امام بایستد و اگر زن باشد ، مستحب است در طرف راست امام طوری بایستد که جای سجده‌اش مساوی زانو یا قدم امام باشد و اگر یک مرد و یک زن یا یک مرد و چند زن باشند مستحب است مرد طرف راست امام و باقی پشت سر امام بایستند و اگر چند مرد یا چند زن باشند مستحب است مردها عقب امام و زنها پشت مردها بایستند .

مسأله ۱۴۸۱

اگر امام و مأموم هر دو زن باشند احتیاط آن است که امام کمی جلوتر بایستد .

مسأله ۱۴۸۲

مستحب است امام در وسط صف بایستد و اهل علم و کمال و تقوی در صف اول بایستند .

مسأله ۱۴۸۳

مستحب است صفهای جماعت منظم باشد وبین کسانی که در یک صف ایستاده‌اند فاصله نباشد وشانه آنان ردیف یکدیگر باشد .

مسأله ۱۴۸۴

مستحب است بعد از گفتن قد قامت الصلاه مأمومین برخیزند .

مسأله ۱۴۸۵

مستحب است امام جماعت حال مأمومی را که از دیگران ضعیف‌تر است رعایت کند و عجله نکند تا افراد ضعیف باو برسند و نیز مستحب است قنوت و رکوع و سجود را طول ندهد ، مگر بداند همه کسانی که به او اقتدا کرده‌اند مایلند .

مسأله ۱۴۸۶

مستحب است امام جماعت در حمد و سوره و ذکرهائی که بلند میخواند صدای خود را به قدری بلند کند که دیگران بشنود ، ولی باید بیش از اندازه صدا را بلند نکند .

مسأله ۱۴۸۷

اگر امام در رکوع بفهمد کسی تازه رسیده و میخواهد اقتدا کند مستحب است رکوع را دو برابر همیشه طول بدهد و بعد برخیزد ، اگر چه بفهمد کس دیگری هم برای اقتدا وارد شده است . چیزهائی که در نماز جماعت مکروه است

مسأله ۱۴۸۸

اگر در صفهای جماعت جا باشد ، مکروه است انسان تنها بایستد .

مسأله ۱۴۸۹

مکروه است مأموم ذکرهای نماز را طوری بگوید که امام بشنود .

مسأله ۱۴۹۰

مسافری که نماز ظهر و عصر و عشا را دو رکعت میخواند مکروه است در این نمازها به کسی که مسافر نیست اقتدا کند و کسی که مسافر نیست مکروه است در این نمازها به مسافر اقتدا نماید.

 

منبع :اندیشه قم


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







مربوط به موضوع : <-CategoryName->
نویسنده alireza hosseini در شنبه 5 بهمن 1392 |

طراحی و کدنویسی قالب : علیرضاحقیقت - ثامن تم

Web Template By : Samentheme.ir

موضوعات مطالب
آرشیو مطالب
پیوندهای وبگاه

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان کلید بهشت و آدرس ali7618.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





برچسب‌ها